Monday, October 24, 2011

Pasca HIMPUN : Kerajaan Wajib Menerima dan Melaksanakan Undang - Undang Islam

Sejurus berakhir himpunan yang penuh kontraversial, Himpunan Sejuta Ummah di Stadium Shah Alam pada 22 hb Oktober 2011 kelmarin, saya lihat ini adalah masa yang tepat untuk kerajaan UMNO dan BN mengisytiharkan penerimaan dan perlaksanaan undang - undang Islam di dalam negara kita, khasnya berkait dengan undang - undang murtad dan jenayah syariah yang lain [hudud].


Paling minima, Kerajaan UMNO dan BN sewajarnya bersedia mengiktiraf, memberi laluan dan sokongan padu kepada Kerajaan Negeri Kelantan untuk melaksanakan Enakmen Kanun Jenayah Syariah 11 yang telahpun diluluskan oleh Dewan Undangan Negeri Kelantan sejak tahun 1993 yang lalu.


Gesaan ini saya asaskan kepada sikap yang telah diambil oleh UMNO sebagai pemegang teraju kerajaan serta ngo UMNO yang menyokong gerakan Selamatkan Aqidah Ummah dan 10 resolusi [rujuk lampiran] yang dihasilkan dari Himpunan Sejuta Ummah di Shah Alam kelmarin.


Menerima dan melaksanakan undang - undang Islam adalah sebahagian daripada tuntutan aqidah Islam yang mesti ditunai oleh setiap individu muslim yang mengaku beriman kepada Allah swt. Sementelah pula melihat pelbagai aspek yang membuktikan kegagalan undang - undang ciptaan manusia untuk mengatasi pelbagai jenayah yang dilakukan oleh manusia. Menolak undang - undang Islam kerana ingkar dan angkuh hanyalah membinasakan aqidah.


Perjuangan HIMPUN adalah untuk selamatkan aqidah dan ianya disokong oleh UMNO dan ngo - ngo nya. Justeru itu saya percaya inilah masa yang betul dan tepat untuk UMNO menyatakan kesediaan mereka bagi melaksanakan undang - undang Islam kerana ia sebahagian dari tuntutan aqidah yang mahu diselamatkan oleh mereka.

PAS menyokong perjuangan untuk selamatkan aqidah malah PAS sejak awal lagi telah menggerakkan kebangkitan untuk menyelamatkan aqidah ummah yang telah dicemari oleh faham sekular yang tebal sehingga lahir pegangan politik suku dan agama suku dalam masyarakat ummat Islam di negara kita. Pemerintah enggan melaksanakan syariat Islam kerana memahami Islam hanya dalam perkara solat, puasa, haji dan zakat, tidak lebih daripada itu.

Biarpun gerakan tersebut dianggap menongkah arus, PAS mendepani pelbagai bentuk halangan dan cabaran serta menyerap tekanan demi masa depan aqidah ummah. Saya masih ingat ucapan atau amanah  Datuk Seri Tuan Guru  Hj Abdul Hadi yang diangkat menjadi "fatwa" oleh kerajaan UMNO dan BN pada satu masa dahulu [sekitar awal 80an] yang telah mencetus satu fenomena :

Saudara - saudara sekelian , Percayalah
Kita menentang UMNO bukan kerana nama dia UMNO

Kita menentang Barisan Nasional bukan kerana dia lama memerintah kerajaan
Kita menentang dia ialah kerana dia mengekalkan perlembagaan penjajah
Mengekalkan undang - undang kafir , mengekalkan peraturan jahiliyyah

Oleh kerana itulah kita menentang mereka

Oleh kerana itulah kita menghadapi mereka
Oleh itulah kita cuba berlawan dengan mereka
Percayalah saudara - saudara sekelian
Perjuangan kita adalah Jihad
Ucapan kita adalah jihad
Derma kita adalah Jihad
Bergantunglah kita kepada Allah dengan [menghadapi] puak - puak ini
Kerana kalau kita mati melawan puak - puak ini
Mati kita adalah syahid , mati kita adalah mati Islam
Kita tidak perlu masuk Budha
Kita tidak perlu Hindu
Kita tidak perlu masuk Kristian
Tapi kita menjadi kafir dengan mengamalkan politik suku , agama suku.


HIMPUN hanya benar - benar berjaya apabila semua ngo yang bergabung dibawahnya menyatakan komitmen tinggi untuk terus melangkah, menggalas perjuangan memartabatkan syariat Islam di atas tanahair kita. Sementara parti politik seperti UMNO yang mempunyai kuasa dan mandat memerintah negara, sayugianya bertindak lebih dari sekadar menyokong agenda HIMPUN untuk menyelamatkan aqidah.


Bahkan UMNO mestilah manafaatkan seluruh keupayaan dan kekuatannya selaku parti utama dalam pemerintahan negara untuk mendaulatkan syariat Islam dalam pelbagai aspek peraturan dan perundangannya demi memastikan agenda menyelamat aqidah ummah benar - benar praktis dan berkesan. Ia boleh dimulakan dengan sokongan padu kepada kerajaan Negeri Kelantan untuk melaksanakan Enakmen Qanun Jenayah Syariah 2.


Perlu difahami bahawa bahawa sokongan UMNO kepada HIMPUN dan agenda perjuangannya tidak sama sebagaimana sokongan yang diberikan oleh ngo dan parti - parti politik yang lain justeru advantage yang ada pada UMNO ialah kuasa pemerintahan yang dimiliki oleh mereka, sedang kuasa pemerintahan itulah kelak menjadi pengawal dan benteng yang berkesan kepada aqidah ummah. UMNO tidak boleh menyokong dari belakang pentas atau hanya sokong atas angin, sebaliknya UMNO wajib menggunakan kuasanya untuk selamatkan aqidah dengan perlaksanaan syariat Islam secara menyeluruh. Sebagaimana yang pernah ditegaskan oleh Al Imamul Ghazali rhm di dalam al Iktisad fil I'tiqad
الدين أس و السلطان حارس و ما لا أس له فمهدوم و ما لا حارس له فضائع
Agama adalah tapak dan kuasa pemerintahan adalah pengawal, suatu yang tiada tapak pasti akan runtuh dan suatu yang tiada pengawal pasti akan hilang.


Nasrudin bin Hassan
Ketua Dewan Pemuda PAS Malaysia


Lampiran :


Pertama: Menyeru agar semua pihak menghormati dan mendokong peranan raja-raja Melayu untuk melaksanakan amanah sebagai ketua dan payung kepada pentadbiran Islam di Negara ini seperti yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan dan Undang-undang tubuh negeri.


Kedua: Kerajaan yang memerintah baik di peringkat pusat mahupun negeri mestilah memastikan bahawa sensitiviti yg tertinggi di dalam Islam dan perlembagaan sebagai pedoman yang tertinggi di dalam Negara ini dihormati. Sebarang bentuk pelanggaran termasuk menghina dan mencabar kedudukan Islam hendaklah dihukum berdasarkan peruntukan undang-undang yang ada.


Ketiga: Menuntut supaya kerajaan dalam usaha memansuhkan Akta Keselamatan Dalam Negeri, hendaklah memastikan supaya Undang-Undang pencegahan yang tegas dan kukuh untuk memelihara kemuliaan Islam di dalam perlembagaan dapat dimasukkan sebagai kandungan utama.


Keempat: Menuntut supaya kerajaan mengambil langkah segera menggubal undang-undang khusus untuk mencegah dan membendung gejala murtad dan kegiatan memurtadkan umat Islam selaras dengan kedudukan Islam di dalam Perlembagaan Persekutuan.


Kelima: Menuntut agar sistem pendididkan negara disemak semula untuk memastikan tidak ada unsur yang boleh mendedahkan pelajar kepada penghakisan aqidah. Kami menggesa pihak Kementerian Pelajaran dan Kementerian Pendidikan Tinggi supaya menggubal sistem pendidikan yang berpaksi kepada Aqidah Tauhid dan penerapan aqidah yang berkesan kepada pelajar-pelajar.


Keenam: Meminta kerajaan mengadakan program-program penerangan yang menyeluruh dan berkesan di setiap saluran supaya masyarakat yang berbilang kaum dan agama di negara kita dapat memahami Islam dan kedudukannya di dalam negara untuk menghilangkan prasangka buruk dan kekeliruan terhadap Islam.


Ketujuh: Menyeru kepada seluruh pertubuhan politik dan bukan politik supaya meletakkan Islam sebagai agenda tertinggi dan utama melebihi kepentingan yang lain serta mengambil sikap yang serius terhadap sebarang usaha untuk mengganggu-gugat kesucian islam.


Kelapan: Menyeru semua institusi dalam masyarakat terutama ibubapa mengambil tanggungjawab yang tegas di dalam mendidik anak-anak dengan kefahaman islam yang syumul agar membentengi anak dan waris terdekat dengan daripada terjebak di dalam aktiviti pemesongan aqidah.


Kesembilan:Menggesa kerajaan supaya membantu dan mengawal aktiviti pihak media samaada media samaada media cetak, media elektronik dan media baru. Sebarang bentuk penyiaran yang menyimpang dan menyentuh sensitiviti umat Islam dan keharmonian bernegara perlulah diambil tindakan yang tegas mengikut undang-undang yang ada.


Kesepuluh: Menyeru seluruh umat islam yang hadir di perhimpunan ini mahupun yang tidak dapat hadir, melupakan segala perbezaan fahaman politik dan lain-lain hambatan untuk bersama-sama BERSATU menyongsong tugas berat me mpertahankan dan menyelamatkan aqidah umat daripada sebarang bentuk pencerobohan. DPPM

No comments: