Saturday, June 4, 2011

Mat Sabu Iltizam PRU13 Berlansung Secara Adil, Telus, Amanah Dan Bersih


Timbalan Presiden baru PAS Mohamad Sabu memberi komitmen untuk bekerjasama dengan semua peringkat kepimpinan parti termasuk Dewan Ulama disamping terus memperjuangkan dasar-dasar parti.

"Saya tak akan buat secara (keputusan) berseorangan. Saya juga takkan buat sebarang perubahan dasar dan hala tuju," katanya kepada Media selepas diumumkan memenangi Persaingan 3 Penjuru Pemilihan Timbalan Presiden PAS hari ini.

Mohamad atau lebih dikenali sebagai Mat Sabu mendapat 420 undi menewaskan penyandang Nasharuddin Mat Isa dan Pesuruhjaya PAS Pahang Tuan Ibrahim Tuan Man.

Beliau mempunyai hubungan baik dengan akar umbi dalam PAS disamping mempunyai hubungan akrab dengan pemimpin-pemimpin DAP dan PKR.

Bercakap kepada wartawan, beliau menegaskan antara fokus utamanya ialah memastikan Pilihan Raya Umum ke 13 berlangsung secara adil, telus, amanah dan bersih.

"Perjuangan untuk dapatkan Demokrasi dan Pilihan Raya Adil. Kita akan sokong dan bantu himpunan bersih.

"Kita akan fokus soal daftar pemilih. Operasi gunakan pendaftaran tidak sah di Sabah, kemudian di Terengganu kiga. Kini kita dengar nak buat lagi di Selangor," tegas beliau.

Mat Sabu juga tidak gentar dengan tuduhan media UMNO bahawa kemenangan beliau membuktikan PAS kini membuang kepimpinan ulama.

Malah beliau hairan kerana UMNO sendiri tidak mengiktiraf kepimpinan Ulama kerana Ulama mereka hanya diletakkan dalam biro sedangkan dasar, perjuangan dan kepimpinan PAS sentiasa didukung ulama.

"Media UMNO kata PAS dah berubah, nak hapuskan kepimpinan Ulama. Peranan kita lebih sebagai Jawatankuasa Eksekutif. Ulama masih pegang seperti Majlis Syura dan Dewan Ulama dan mereka yang buat dan jaga dasar PAS agar mengikut Al-Quran dan Hadith. 

"Yang saya hairan mengapa mereka (Umno) nak lawan dan tak sokong ?," soalnya. -tvsnews

Popout

No comments: