Thursday, March 10, 2011

Saman Ekor sudah jadi saman fitnah!

Banyak cerita lawak yang timbul akibat dari saman ekor ni. Sebelum ini ada orang yang kena saman tak pakai tali pinggang keleder dengan nombor pendaftaran motorsikal. Bagaimana orang yang hanya memiliki motorsikal boleh disaman atas kesalahan tidak memakai tali pinggang keledar? [Berita Harian]

Ini pula kisah seorang Datuk berumur 85 tahun disaman kerana melebihi had laju dengan menunggang motorsikal 500 cc di Kilometer 6.2 Lebuh Raya Utara Selatan, 30 Julai tahun lalu [Utusan].

Inilah akibatnya apabila saman dikeluarkan tanpa pengesahan dari pemilik kenderaan yang terlibat. Maka saman ekor bertukar menjadi saman fitnah, orang yang tak buat salah pun boleh kena saman. Namun perlaksanaan saman ekor ini sudah menjadi alat bagi kerajaan untuk mendapatkan duit dengan cara mudah dan cepat.

Maka kerana itu kerajaan bertegas tidak mahu memansuhkan Saman Ekor (Sebut saman fitnah) ini. Lebih-lebih lagi banyak duit sudah ditabur untuk membiayai projek-projek segera di 16 PRK sejak 2008 bagi meraih undi Barisan Nasional. Maka mahu tak mahu rakyatlah yang terpaksa menanggung akibatnya.

ReJaM© "Ini bukan Satu Malaysia, tapi SAPU MALAYSIA! Rakyat didungukan Duit diutamakkan"

source: http://milosuam.blogspot.com/2011/03/saman-ekor-sudah-jadi-saman-fitnah.html#ixzz1GBTcUMW8

No comments: